Arduino Eğitim Kiti – Scratch Müfredatı: Ders 10 Joystick Modül Uygulamaları için isterseniz sunu şeklinde alt taraftaki kutucuğu büyüterek takip edebilir, isterseniz de tüm sunu sayfalarının makale haline dönüştürülmüş versiyonu takip edebilirsiniz. İçerikler büyük oranda aynıdır. Sınıf ortamında kolaylık olması açısından sunu şeklinde de sunulmuştur.
Ders Kazanımları:
- Joystick Modülden değer Okuma uygulamasını yardım almadan başarılı bir şekilde tasarlar.
- Joystick Modül İle LED Yakma uygulamasını yardım almadan başarılı bir şekilde tasarlar.
- Joystick İle Labirent Oyunu uygulamasını yardım almadan başarılı bir şekilde tasarlar.
- Joystick İle Çizgi Çizme uygulamasını yardım almadan başarılı bir şekilde tasarlar.
mBlock Programını Kodlamaya Hazırlama
- Aşağıdaki programları tasarlamaya başlamadan önce 1. haftada bahsedilenlere dikkat etmek gerekir.
- mBlock programı açıldığında karşımıza gelen sayfa Arduino kodlamak için uygun değildir.
- Bunun için ayarlamalar yapılmalıdır. Bunlar ;
- Bağlan > Arduino Sürücüsünü Yükle
- Düzenle > Arduino Kipi
- Bağlan > Seri Port (kartın bilgisayara bağlı olması gerekir.)
- Kartlar >Arduino Uno
- Uzantılar >Arduino
Joystick Modülü:
Joystick modüller x ve y eksenli çalışır. Oyun uygulamalarında sıklıkla karşımıza çıkmaktadır. Örnek vermek gerekirse bir karakteri yönlendirirken veya herhangi bir şeyin hızını kontrol ederken kullanabiliriz. X ve Y eksenli çalışabilmesi için içerisinde iki adet ayarlanabilir direnç bulundurur. Bunlar potansiyometre olarak düşünülebilir. Modül hareket ettirildiği süre boyunca 0 ile 1023 arasında değer üretir. Tepe noktada iken (serbest bırakıldığında) 505-512 arası değerdedir. Ayrıca joystick modül üzerinde bir adet bas durdur buton bulundurur. Bu buton dijital olarak 1 – 0, analog olarak 0 – 1023 arasına değer üretir. Butonun kararlı bir şekilde çalışması istenirse kod kısmında 450 altı ve 570 üstü değerleri kullanmakta fayda vardır. Toplamda 5 adet pin bulundurur. Bu pinlerden ikisi VCC ve GND pinleridir. VCC pini 5V’a , GND pini GND hattına bağlanmaktadır. Diğer iki pin VRx ve VRy pinleridir. Bu pinler analog pinlere bağlanabilir. Son olarak SW pini butona ait pindir. Dijital veya analog pinlerden herhangi birine bağlanabilir.
Joystick Modülü Bağlantı Şeması:
Joystick modülün standart bağlantısı verilmiştir. Projelerde bağlantı yapılan pinlerin numaraları değişebilir.
Joystick Modülünden Değer Okuma
Bağlantı Şeması:
Bağlantılar şekildeki gibi yapılır.
Kod Blokları:
Hazırlama:
- Kodları yeşil bayrağa basarak Arduino’ ya yükleyebilirsiniz.
- Ardından Arduino Kipi’ni aktif ederek ve bağlan sekmesinden seri port seçilerek sağ alt tarafta joystick modülün hareketine bağlı olarak okunan değerleri gözlemlemeniz mümkündür.
- Programın kod dosyasını buradan indirebilirsiniz.
Joystick Modülü ile Led Yakma
Bağlantı Şeması:
Bağlantılar şekildeki gibi yapılır.
Kod Blokları:
Hazırlama:
- Yukarıdaki kodlar «Bağlan» sekmesinin altından «Seri Port» tanımladıktan ve «Aygıt Yazılımı güncellemesi» yapıldıktan sonra «Düzenle» sekmesinin altından «Arduino Kipi» ekranında «Arduinoya Yükle» butonuna tıklayarak yüklenmelidir.
- Kodları Arduino’ ya yüklediğinizde joystick modülün hareket ettiği yöne bağlı olarak LEDlerin yanıp söndüğünü gözlemleyebilirsiniz.
- Programın kod dosyasını buradan indirebilirsiniz.
Joystick ile Labirent Oyunu
Başlangıç:
- Aşağıdaki sahne için google arama motoruna «labirent scratch» yazarak labirent fotoğrafı indirilir.
- Ardından aşağıda da görüldüğü gibi «dekoru bilgisayarımdan seç» tıklanarak sahne düzenlenir.
Bağlantı Şeması:
Kod Blokları:
Hazırlama:
- Kodları yeşil bayrak ile Arduino’ya yükledikten sonra joystick ile ekranda ki pandayı yönetebilirsiniz.
- Amaç siyah çizgilere dokunmadan bitiş çizgisine varmaktır.
- Bitiş çizgisine vardığında «Tebrikler» yazısı belirecektir.
- Panda siyah çizgilere dokunduğunda oyun başa dönecektir.
- Eğer pandanın hareketi joystick ile bağdaşmıyorsa kodları veya joystick bağlantısını kontrol edin.
- Programın kod dosyasını buradan indirebilirsiniz.
Joystick ile Çizgi Çekme
- Sahneye şekildeki gibi kuklalar bölümden bir tane kalem ekliyoruz.
- Kılıklar bölümünden kalemi koordinat düzleminde tam orta noktaya getiriyoruz.
- Bağlantıları yapıp kodları Arduino’ya yüklediğinizde kalem kontrolsüzce sağ üst köşeye kayabilir.
- Bunun sebebi seri portun seçilmemesi veya joystick bağlantısında hata olması olabilir.
- Kontrol etmekte fayda var.
Bağlantı Şeması:
Bağlantılar şekildeki gibi yapılır.
Kod Blokları:
Hazırlama:
- Kodları yeşil bayrak ile Arduinoya yüklediğinizde, joystick ile kalemin kontrol edildiğini gözlemleyebilirsiniz.
- Programın kod dosyasını buradan indirebilirsiniz.